Mäntsälän Kansalaisopisto
Vanha Porvoontie 19 04600 MÄNTSÄLÄ
Puh 040 314 5371 kansalaisopisto'@'mantsala.fi

Liikunta

 

Joogat

Mäntsälän kansalaisopiston tarjonnasta löytyy joogaa kolmessa eri lajissa: hatha-, iyengar- ja kundaliinijooga. Tästä voit lukea tietoa eri joogalajeista ja tuntien sisällöstä, mikä toivottavasti auttaa sinua valitsemaan juuri itsellesi sopivan version.

Hathajooga – opettajaTuija Kuisma

Hathajooga sopii kaikille. Se on lempeä, rauhallinen jooga, jossa ei hikoilla vaan haetaan tasapainoista oloa. Samassa asanassa ei olla minuuttikaupalla, hengitys määrittää enemmin kestoa. Liikkeitä tehdään jonkin verran polvillaan, mutta sillekin löytyy vaihtoehtoja. Liikkeet tehdään omaa kehoa kunnioittaen ja kuunnellen, hyväksyen mahdolliset rajoitteet, kolotukset ja vammat. 

Tuijan mielestä henkisyys on jokaisen oma asia. Hän en juurikaan puhu henkisyydestä, saati uskonnoista, vaan ohjaa rentoutumaan, hiljentymään ja kuuntelemaan itseä. Tunneilla haetaan kokonaisvaltaista hyvää ja rentoutunutta oloa. Hengityksen tarkkailu on siltana kehon ja mielen tyyntymisessä, joten se on tärkeä, mutta aluksi riittää, että vain muistaa hengittää!

Tuijan tunneilla on kaikenikäisiä oppilaita ja hän pystyy huomioimaan myös erityistarpeet. 

Iyengarjooga – opettaja Tiina Ollila

Yksilöllisen lähestymistavan ansiosta iyengarjooga sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Osaava opettaja muokkaa harjoitusta oppilaiden mukaan. Apuvälineiden avulla asentoja mukautetaan myös eri oppilaille ja ryhmille sopiviksi. Tyypillisellä iyengarjoogatunnilla on jokin teema, joka linkittää āsanat toisiinsa. Joogatunnit linkittyvät myös toisiinsa, vaikka tuntien sisältö ja teema vaihtuvat viikoittain ja ryhmittäin 

Iyengarjoogassa on sekä voimakasta harjoitusta että rauhallista harjoitusta, koska teema vaihtuu joka viikko siten, että koko keho ja eri hermostoon vaikuttavat suunnat käydään läpi joka kuukausi. Apuvälineinä voidaan käyttää seinää, joogapalikoita, vöitä, huopia, tuoleja, bolstereita ja joogaharjoitukseen varta vasten suunniteltuja välineitä. Ne mahdollistavat harjoituksen silloinkin, kun ikä, sairaus, vammat tai jäykkyys ovat esteinä. Harjoitukseen kuuluu alussa hiljaa istuminen ja loppurentoutuminen. Rentouttavalla ja palauttavalla kerralla yleensä myös hengitysharjoitus.

Kundaliinijooga – opettaja Mari Vainio

Kundaliinijoogaa kutsutaan tietoisuuden joogaksi. Sillä on samat juuret muiden joogalajien kanssa. Kundaliinijooga sopii kaikille, jotka haluavat pitää huolta terveydestään ja oppia hiljentymään, rauhoittumaan arjen keskellä. Ikä, sukupuoli, ruumiinrakenne tai fyysinen kunto eivät vaikuta siihen. Liikkeitä tehdään joko risti-istunnassa, polvillaan, makuullaan tai seisten. Opettaja ohjeistaa tarvittaessa kaikille sopivat asennot. Niitä voi vaihdella omien mahdollisuuksien mukaan. 

Kaikille tunneille voivat tulla sekä ensikertalaiset että pitkään jooganneet, sillä kriyat, asentokokonaisuudet ovat itsenäisiä kokonaisuuksia. Haastavimmissa liikkeissä opettaja näyttää eri versioita niin, että jokainen pystyy tekemään liikkeet omalle keholleen sopivalla tavalla. Omilla tunneillani vanhimmat - ja innokkaimmat joogaajat- ovat olleet yli 80 vuotiaita. 

Joogatunti koostuu alkuvirittäytymisestä / rauhoittumisesta joko hiljaisuudessa, musiikkia kuunnellen tai jonkin opettajan antaman ohjeistuksen tuella. Lämmittelevät liikkeet valmistavat kehoa varsinaiseen harjoitussarjaan. Sen jälkeen on rentoutus, joka kestää n. 10 minuuttia. Taustalla soi yleensä kundaliinjoogaan liittyvää musikki. Lopuksi on meditaatio. 

Jokainen ns. kriya vaikuttaa eri tavalla; kryan voi tehdä mm. hyvän yöunen saamiseksi, vastustuskyvn vahvistamiseksi, päänsäryn voittamiseksi… kaikkiin tarpeisiin löytyy oma kriya ja meditaatio. Asennoissa pysytään yleensä n. 2-3 minuuttia. Välillä voi hyvin levähtää ja palata sitten asentoon. 

Ihminen on kokonaisuus, joten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kundaliinijoogassa koko keho saa harjoitusta. Mieli rauhoittuu jo liikkeiden, ja lopuksi meditaation avulla.  

Jokaisella joogatunnilla annan jotain lisätietoa kundaliinijoogasta.  Vaikka jooga tehdään aina hiljaisuudessa, voi tunnin jälkeen hyvin tulla keskustelemaan opettajan kanssa.